Gra internetowa, a zarobki

Czy zarabianie na grze to kwestia wyboru? Nie, to konieczność i nasz obowiÄ…zek gdy chcemy zadbać o jak najlepsze warunki dla naszych użytkowników. PrzeszkodÄ… sÄ… oczywiÅ›cie koszty rosnÄ…ce nieproporcjonalnie szybko do popularnoÅ›ci naszego dzieÅ‚a. Ważna jest stabilność i zapewnienie ciÄ…gÅ‚oÅ›ci finansowej naszej www. GrÄ™ przeglÄ…darkowÄ… tak wÅ‚aÅ›nie musimy potraktować – jak każdÄ… innÄ… stronÄ™ internetowÄ…, pochÅ‚aniajÄ…cÄ… jednak wiÄ™cej pieniÄ™dzy. Dodatkowe możliwoÅ›ci zarobku bezpoÅ›rednio na grze, nawet bez stosowania reklam, sÄ… oczywiste.

WiÄ™kszość gier internetowych powstaje w wiadomym celu – ma przynosić pieniÄ…dze. MyÅ›lisz, że poradzisz sobie tworzÄ…c Å›wiat bez bannerów, kont premium i innych wynalazków stosowanych u konkurencji? JesteÅ› w błędzie. A może masz peÅ‚nÄ… Å›wiadomość takiej sytuacji? Czas zapoznać siÄ™ z naszymi możliwoÅ›ciami.

Czego wymaga gra? Na poczÄ…tku może to być tani, maÅ‚y serwer na stronÄ™ www. Nie można dać siÄ™ skusić przesadzonym ofertom, z „nieskoÅ„czonym wszystkim”. MajÄ… one do siebie to, że z takiego serwera zostaniemy wyproszeni szybciej niż zdążymy powiedzieć … cokolwiek. Cena wystarczajÄ…cego serwera to 60-100 zÅ‚ rocznie. Poza tym potrzebujemy domeny, co wyniesie nas tylko 12 zÅ‚ w pierwszym, „promocyjnym” roku. Taka konfiguracja pozwoli nam utrzymać okoÅ‚o 60-100 użytkowników online, zależnie od zÅ‚ożonoÅ›ci naszej gry. Co dalej? JeÅ›li zbytnio siÄ™ rozroÅ›niemy, pozostaje ucieczka na serwery VPS, bÄ…dź dedykowane, gdzie sensowna konfiguracja tych pierwszych to ponad 100 zÅ‚ miesiÄ™cznie z naszej kieszeni. Ważny jest wiÄ™c zarobek już na poczÄ…tku, kiedy teoretycznie go jeszcze nie potrzebujemy. A może kogoÅ› z Was stać na takÄ… drogÄ… „zabawkÄ™”?

Przejdźmy do systemów reklamowych. OczywiÅ›cie, w centrum jest Google ze swoim AdSense, które odradzam. Pomimo dobrze pÅ‚atnych reklam (w systemie PPC – Pay per click), problemem jest polityka monopolisty, wyrzucajÄ…ca wszystkich „niewygodnych” klientów. Kim jest taki niewygodny klient? Najczęściej jest to osoba, której jakiÅ› niewdziÄ™cznik naklikaÅ‚ celowo w reklamy, powodujÄ…c tym samym zbanowanie wÅ‚aÅ›ciciela konta za nieprawidÅ‚owe klikniÄ™cia. Pewnie sÅ‚yszeliÅ›cie o tym nie raz i tak wÅ‚aÅ›nie to wyglÄ…da. Poszkodowany nie ma możliwoÅ›ci odwoÅ‚ania siÄ™ od decyzji (ok, ma, jednak Google odpowie Wam mailem napisanym poprzez kopiuj -> wklej), zarobione Å›rodki przepadajÄ…, a nasze kolejne konta sÄ… usuwane. Nie znam osoby, ani strony, której Google nie potraktowaÅ‚o jak zÅ‚odzieja. Co dobre, osoba która spowodowaÅ‚a zbanowanie nie bÄ™dzie mieć żadnych problemów z korzystaniem z usÅ‚ugi. Moim zdaniem Google AdSense odpada, jeÅ›li nasza gra ma skupić w sobie jakÄ…Å› spoÅ‚eczność. Co nam pozostaje? Poniżej lista ciekawszych możliwoÅ›ci.

AdTaily to szybko rozwijajÄ…cy siÄ™ serwis dla wydawców i reklamodawców. Po rejestracji otrzymujemy kod naszego widgeta, umieszczamy go na stronie i ustalamy cenÄ™ za dzieÅ„ wyÅ›wietlania reklamy. System jest bardzo wygodny, ale ma też swoje wady. Dla kategorii „rozrywka” ceny sÄ… bardzo niskie i brakuje zainteresowanych kupnem.

Adkontekst jest polską alternatywą dla Google AdSense. Na jego korzyść przemawia wyższy CTR, jednak ciągle odstraszają niskie stawki za kliknięcie. W moim przypadku było to średnio koło 5 groszy. Tak jak AdTaily, system w dalszym ciągu się rozwija, więc sytuacja może ulec poprawie.

LinkLift jest bardzo ciekawą propozycją dla każdego serwisu internetowego. Oferuje bardzo dobre kwoty za umieszczanie tekstowych linków, które nie są konkurencją dla reklamy kontekstowej i mogą być umieszczane równocześnie. Z minusów wymienić należy ciągle małe zainteresowanie kupnem linków (dla kategorii rozrywka) i politykę Google, które straszy sankcjami za tego typu sztuczki pozycjonujące.

Konta premium – gry przeglÄ…darkowe cechujÄ… siÄ™ wysokim zużyciem zasobów serwera. Utrzymanie siÄ™ z samych reklam jest wiÄ™c trudne i pÅ‚atne konta oferujÄ…ce różne uÅ‚atwienia sÄ… zazwyczaj koniecznoÅ›ciÄ…. Co powinno mieć w sobie takie konto? Wszystko zależy od typu gry i jej popularnoÅ›ci. PoczÄ…tkowo mogÄ… przyjąć formÄ™ dotacji, wprowadzajÄ…c z czasem kolejne korzyÅ›ci. Konta premium sÄ… najpewniejszym zyskiem i nie można ich pomijać majÄ…c duże plany i ambicje. Dla obsÅ‚ugi pÅ‚atnych dodatków wdrożyć możemy jeden z wielu dostÄ™pnych systemów pÅ‚atnoÅ›ci. Dotpay oferuje m.in. pÅ‚atnoÅ›ci online i premium SMS, także dla osób fizycznych. Nie musimy wiÄ™c rejestrować dziaÅ‚alnoÅ›ci, żeby poprowadzić wÅ‚asnÄ… grÄ™ do sukcesu.

Co decyduje o sukcesie? Przede wszystkim podejÅ›cie. Nie możemy w pierwszych tygodniach rozwoju oczekiwać góry pieniÄ™dzy. Nie możemy też ignorować koniecznoÅ›ci zarobienia paru groszy, przynajmniej na rozwój serwisu. Należy pamiÄ™tać, że nie zawalimy ledwo otwartej gry internetowej dziesiÄ…tkami reklam – należy budować pozycjÄ™ od zera, zyskujÄ…c kolejnych użytkowników, którzy bÄ™dÄ… chcieli wracać. Wszystko w Waszych rÄ™kach.

9 myÅ›li nt. „Gra internetowa, a zarobki”

  1. Wszystko ładnie i pięknie, ale nie można przesadzać z Premium. Gdy nawalimy tam zbyt dużo ułatwień i gra w efekcie nie będzie możliwa bez KP, >darmowi< gracze odejdą (a tego chyba nikt nie chce). Przykład: seafight
    Dlatego uważam, że reklamy sÄ… lepsze (oczywiÅ›cie Å‚adnie wkomponowane w naszÄ… stronÄ™…)

    1. Racja, nie można być tu pazernym i napalać się na dużą kasę. Najlepiej, jeśli byłyby to ułatwienia dla początkujących graczy, które pomogą szybciej doskoczyć do bardziej doświadczonych. Mogą to być jakieś paczki wirtualnych pieniędzy, czy itemów, które nowemu pomogą, a na lepszych zawodnikach nie zrobią wrażenia.

      Zależy to też od gry. Kiedy sam postawiłem na w pełni ajaxową, zużycie serwera bardzo wzrosło i gdyby nie płatne konta, utonąłbym z drogim VPSem.

  2. Moim zdaniem idealnym rozwiÄ…zaniem jest to co wprowadziÅ‚o Nexon Games. We wszystkie ich gry da siÄ™ grać na normalnym koncie a premium to tylko chwilowe (ogrzniczone czasowo) udogodnienie umilajÄ…ce/uÅ‚atwiajÄ…ce rozgrywkÄ™. PrzykÅ‚ad Combat Arms – mamy setki broni do wyboru jako szarzy gracze a tylko kilka ekstremalnych urzÄ…dzeÅ„ jako premium ale mimo to dobry gracz ze zwykÅ‚ym pistoletem może pokonać napakowanego premium gracza który ma do dyspozycji np nalot bombowy.

  3. Przydałby się artykuł o reklamowaniu gry. Obecnie reklama jest bardzo droga, mało jaki programista amator może sobie pozwolić na wykupienie reklamy w jakichkolwiek mediach.

    Szkoda że blog umarł ;]

  4. Ciekawe i cenne artykuÅ‚y można tu znaleźć, choć szkoda, że tak ich maÅ‚o. Sam od pewnego czasu myÅ›lÄ™ nad grÄ… internetowÄ… przez przeglÄ…darkÄ™ i mam podobny tok myÅ›lenia co autor blogu. Z tym że jestem biednym studentem :)) i pomimo pomysÅ‚u na uniwersum gry/rozgrywkÄ™ etc., który uważam za dobry, nie dysponujÄ™ odpowiedniÄ… kwotÄ… na start. Na duchu podnosi mnie fakt, że nie sÄ… to duże pieniÄ…dze. A, i wielkie dziÄ™ki autorowi, że uÅ›wiadomiÅ‚ mnie o braku koniecznoÅ›ci zakÅ‚adania wÅ‚asnej firmy by np. pobierać „dotacje” za konta premium! :))

  5. DziÄ™ki za przydatne informacje. RzeczywiÅ›cie szkoda że na blogu maÅ‚o nowych wpisów, bo tematyka ciekawa i potencjalnych odbiorców (jak napisaÅ‚eÅ› w którymÅ› z poprzednich postów) też dużo…

Odpowiedz na „Grzegorz GawrysiakAnuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>