Reklama gry internetowej

Przekonanie ludzi do naszego dzieła może być trudne, zakładając że budżet mamy bardzo ograniczony. Nie jesteśmy jednak bezsilni w walce z większą konkurencją. Ważna jest tematyka gry, jak i nasze plany na przyszłość. Decydujące może być też podejście do społeczności.Od ostatniego wpisu minęło już parę miesięcy, ale serwis nie zakończył działalności. Z czasem postaram się przelać miesiące doświadczeń na kolejne artykuły. Pomysły w komentarzach są mile widziane.

Pozycjonowanie

Pozycjonowanie, czyli podbijanie pozycji serwisu w wyszukiwarkach, jest bardzo popularną metodą zwiększania ruchu. Pozycjonujemy się pod konkretne frazy, słowa, więc jest to metoda idealna dla gier opartych na popularnym filmie, serialu lub innej, „pudełkowej” grze. Za przykład podam grę http://www.lost-online.pl/. Swego czasu dobrymi frazami były: „gra lost”, „gra zagubieni”, „lost online” (dla szukających odcinków serialu online), czy „zagubieni online”. Wysoka pozycja dla „lost” i „zagubieni” też miała znaczenie. Trudniej jest z grami o bardziej ogólnej tematyce (strategiczne, wojenne), gdzie wybicie się w odpowiednich frazach graniczy z cudem. Konkurencja dla „gra”, „gra internetowa”, czy „gra wojenna” jest zbyt duża, żeby liczyć na spory ruch. Według mądrych Panów Statystyków, 90% użytkowników wyszukiwarek kończy swoje męczarnie na pierwszej stronie wyników.

Jak się pozycjonować? Ważna jest budowa serwisu – musi on zawierać słowa kluczowe, dla których chcemy się wybić. Trzeba dbać o to, żeby znalazły się one w tytule strony, nagłówku h1, tekście, czy też altach obrazków. Bez zachowania minimum poprawności nasze starania mogą pójść na marne. Drugim krokiem jest skorzystanie z zasobów sieci. Nasza gra powinna znaleźć się w katalogach, na stronach tematycznych, forach. Nie kosztuje to nic, poza poświęconym czasem, a pozwala domenie zaistnieć w sieci. Najważniejsze są linki prowadzące do nas z innych serwisów. Jeśli znany serwis o podobnej tematyce linkuje do nas z odpowiednim anchor tekstem (<a href=”adres-docelowy”>anchor tekst</a>), to duży plus dla nas. Rynek pozycjonerskich sztuczek bardzo się rozwinął – możliwe jest oczywiście opłacenie takiej kampanii, co przyniesie najlepszy skutek, jednak nie jest rozwiązaniem szczególni lubianym przez Google. Jakie frazy pozycjonować? Ważne jest monitorowanie własnych statystyk (polecam Google Analytics) i odpowiednie przeszukanie Google Trends.

Reklama

Oczywistym sposobem na promocję własnego dzieła jest wykupienie reklamy. Przemyśleć trzeba pieniądze, które chcemy na to poświęcić, przeliczyć na ile wizyt się to przełoży, uwzględnić że mały procent z odwiedzających zabawi na trochę dłużej, a jeszcze mniejszy zostawi u nas pieniądze. Opłaca się? Nie można na to jednoznacznie odpowiedzieć. Ważne są nasze doświadczenia związane z takimi próbami, znajomość wartości własnej gry (jeśli wieje nudą, to wizyty nie przełożą się na pieniądze) i odpowiednie podejście do sprawy. Model „kupię reklamę, sprzedam reklamę i tak zarobię” nie zadziała. Temat ciekawych systemów reklamowych był poruszany już w poprzednim artykule, „Gra internetowa, a zarobki”.

Tematyka

Odpowiednia tematyka może zapewnić nam łatwy start. Nikogo już nie interesuje kolejna gra o „planetkach”, czy pikselowate MMORPG z topornym systemem. Wybijają się oryginalne pomysły, nawet te ze słabym wykonaniem. Przykład? Menelgame – gra, w której wcielamy się w menela zbierającego puszki zyskała już ponad 800 000 zarejestrowanych użytkowników. Tematyka jest elementem, który trzeba brać pod uwagę, chcąc odnieść sukces i stworzyć zabawkę, która zarobi parę groszy. Czy warto porzucić swoje ambicje i stworzyć prosty system z chwytliwym tematem? Na to pytanie każdy musi odpowiedzieć sobie sam. Nie ma jedynej i słusznej drogi do sukcesu.

Linki polecające, systemy zaproszeń

Zmuszenie własnych użytkowników do reklamowania gry za nas to znana wszystkim sztuczka. Przyjęło się kilka metod, które zauważyć można w każdym tego typu serwisie. Jedną z nich jest zapraszanie innych graczy, przy użyciu specjalnego odnośnika do serwisu. Każda zaproszona osoba to nagroda dla gracza i tak to się kręci. Co jeszcze? Stosowane są linki przynoszące codziennie mniejsze korzyści. Przykładowo, 20 razy dziennie można dorobić parę „wirtualnych groszy”, jeśli znajomi nam „poklikają”. Dla serwisu jest to dodatkowy ruch i cenni, unikalni użytkownicy. Jakieś zagrożenia? Oczywiście klikające automaty, ale z tym można sobie poradzić. Poza standardowymi linkami można namieszać też z generowanymi grafikami, które ludzie umieszczać mogą w różnych miejscach (najczęściej na forach). Forma i zawartość jest ograniczona tylko Waszą wyobraźnią – mogą to być standardowe sygnatury z nickiem gracza i pozycją w grze, a mogą to być też pokemonopodobne stworki rozwijające się wraz z kolejnymi wyświetleniami i kliknięciami.

Zarządzanie społecznością

Ludzie są wymagający. Ludzie nie wiedzą czego chcą i o co proszą. Ludzie tworzą jednak społeczność i ich potrzeby muszą być wysłuchane. Tutaj pobawić się trzeba w politykę. Zachować dystans, czy wejść między nich? Być na każde zawołanie, czy reagować neutralnymi odpowiedziami w wyznaczonym przez siebie czasie? Trzeba pamiętać, że każda decyzja, każda próba kontaktu pociąga za sobą konsekwencje. To jacy jesteśmy zdefiniuje zachowanie ludzi względem nas. Same kontakty to nie wszystko. Nie można zapomnieć o aktualizacjach. Zawsze znajdą się przeciwnicy, nawet dla słusznych i potrzebnych rozwiązań. Co przechodzi najłatwiej? Aktualizacje zawartości. Chodzi tu o nowe przedmioty, broń, obszary, miejsca – nie zmienia to systemu gry, a wywołuje pozytywne emocje i chęć do gry. Pamiętajcie, rywalizację tworzą ludzie, a im więcej ludzi tym lepsza rywalizacja, większa ochota na wybicie się przez poszczególne jednostki. Dużo ludzi napędza jeszcze więcej ludzi. Mało ludzi da z czasem tylko jeszcze mniej ludzi.

5 myśli nt. „Reklama gry internetowej”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>